امروز جمعه 31 فروردین 1403 http://bio.cloob24.com
0
قالیباف که تاکنون در انتخابات ریاست جمهوری سال های 84 و 92 کاندیدا شده و البته در هر دو انتخابات هم رأی نسبتا خوبی کسب کرده، اولویت سیاست خارجی کشور را چنین بیان می کند: انسجام داخلی، ائتلاف منطقه‌ای و رقابت جهانی اولویت‌های سیاست خارجی است

بیوگرافی محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف، متولد 1 شهریور 1340 در طرقبه، مشهد است. پدر او از کسبه قدیم و از معتمدان زادگاهش بوده است.وی پیش از این در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی سمت فرماندهی داشته است. محمدباقر قالیباف در سال 1362 در سن 22 سالگی تشکیل خانواده داد. عقد ازدواج آن‌ها توسط امام خمینی (ره)خوانده شد که حاصل این ازدواج 3 فرزند به نام‌های الیاس، اسحاق و مریم است. همسر محمدباقر قالیباف زهرا مشیر که در زمان دبیرستان با قالیباف ازدواج کرده، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی است و اکنون به عنوان مشاور و مدیرکل امور بانوان شهرداری به همراه همسرش در ساختمان بهشت مشغول به فعالیت است.

گفته می‌شود که الیاس پسر ارشد قالیباف فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی از یکی از دانشگاههای مالزی است و در حال حاضر عضو هیات مدیره موسسه مطبوعاتی سیمای مهر هستی است که روزنامه تهران امروز را منتشر می کند. قالیباف در یکی از سخنرانی‌های خود در مورد نامگذاری پسر اولش به نام الیاس گفته است به توصیه یکی از همرزمای شهیدش "شهید رفیعی" که در کنار رود فرات به شهادت رسیده اسم فرزندش را الیاس گذاشته است. قالیباف در سال 1387 برابر با سال 2008 میلادی از طرف سایت شهرداری‌های جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد.

تحصیلات:

وی دارای مدرک دکتری در رشته جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است و دوره خلبانی هواپیمای ایرباس را در فرانسه گذرانده‌است. محمدباقر قالیباف عضو هیئت علمی و دانشیار گروه جغرافیای انسانی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران نیز است.

فعالیت های سیاسی پیش از انقلاب:

- حضور در سخنرانی های شهید کامیاب، آیت الله خامنه ای، شیخ علی تهرانی، شهید هاشمی نژاد و شهید دیالمه در مساجد بزرگ مشهد از جمله کرامت، امام حسن مجتبی(ع)و موسی الرضا(ع)و مطالعه کتاب ها و اعلامیه های مختلف انقلابی

- راه اندازی انجمن اسلامی دانش آموزان مدرسه ای که در آن تحصیل می کرد که این انجمن به استناد بیوگرافی موجود در سایت وی هسته اولیه انجمن اسلامی دانش آموزان خراسان و بعد کشور شد.

- جمع آوری کمک های مردمی مشهد برای زلزله زدگان طبس در سال 56

مسئولیت های کلیدی:

- فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در سال 1373

- فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی1376

- فرماندهی نیروی انتظامی ایران 1379

- نماینده رئیس جمهور وقت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز 1383

- شهردار تهران 1384 تا کنون

موضع گیری های مهم در سیاست داخلی:

- انتخابات 88

وی در واکنش به اتفاقات مربوط به انتخابات 88 گفت: مسببان این اتفاقات و علی‌الخصوص سران فتنه نه بلوغ سیاسی دارند نه دین دارند و نه عقل؛ و از منظر ملت شریف ایران، گناه عملکرد آنان مشابه و مترادف کسانی است که هم اکنون ما آنها را به نام منافقین می‌شناسیم. وی در یک سخنرانی 9 دی 1391درباره احتمال حضور سران فتنه در انتخابات ریاست جمهوری 1392 گفت: سران فتنه در انتخابات 8 من در فتنه 88 عمارگونه رفتار کردم.!

بیوگرافی و مواضع محمدباقر قالیباف

مهر ماه سال 91، محمدباقر قالیباف در برنامه زنده تلویزیونی دیروز، امروز، فردا با دفاع تمام قد از عملکرد خود در فتنه 88 گفت: معتقدم نباید کسی رفتارش را به رخ دیگران بکشد که من در حوادث سال 88 عمار گونه رفتار کردم! متأسفانه این به رخ کشیدن امروز خیلی زیاد شده است. وی با اشاره به موضع‌گیری در برابر حوادث سال 88 گفت: خود من جزو کسانی بودم که اولین صحبتم را در شب دوم یا سوم بعد از انتخابات انجام دادم و الآن که مرور می‌کنم می‌بینم دقیق‌ترین حرف‌ها را هم همان زمان زدم اما ما از شهید بهشتی یاد گرفته‌ایم که مؤدب باشیم و به کسی توهین نکنیم. در مورد حوادث آن سال حادثه تلخ زمانی رخ داد که با وجود حضور رهبر انقلاب در نماز جمعه و صحبت‌های ایشان که تکلیف را کاملاً روشن کرد برخی باز هم عناد ورزیدند و راهشان را ادامه دادند.8، مجرم هستند و غلط است بگوییم که آنها با عذرخواهی می‌توانند برگردند.

انتقاد از دولت یازدهم

- برخی سخنرانی ها و اظهار نظرهای قالیباف را می توان به عنوان انتقاد از دولت مطرح کرد. به عنوان مثال می توان به سخنرانی او در آخرین روز اردیبهشت ماه گذشته در همایش هادیان سیاسی اشاره کرد. او در این سخنرانی با بیان این‌که امروز به «وادادگی و انفعال» لقب «عقلانیت» داده شده گفت: مذاکرات باید با «فرهنگ جهادی» صورت بگیرد و نه «فرهنگ لیبرالیستی.» قایباف در ادامه گفت: امروز در کشور دو استراتژی وجود دارد؛ یک استراتژی فرهنگ و مدیریت جهادی و یک استراتژی نیز نگاه لیبرالیستی و وادادگی است. او با این سخنان عملا سیاست خارجی دولت یازدهم در مذاکرات هسته ای را نقد کرد.

قالیباف در روز دانشجو در 16 آذر 95 در دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی کرد که بیشتر حاوی مواضع انتقادی او به دولت یازدهم بود. وی در بخشی از سخنانش می گوید: برخی فکر می‌کردند اداره کشور با شعار و گفتار درمانی و یا سخنرانی‌های آتشین قابل حل است و اگر در جمعی به دیگران تهمت بزنند و ناسزا بگویند و کف و سوت و هیجان بیشتری ایجاد کنند به اداره کشور کمک کردند اما بعد هم که مسئولیت گرفتند، بجای اینکه صادقانه بگویند به دلایلی نتوانستیم، به دلایل واهی زیر بار تعهد خود نرفتند.

- واردات چوب بستنی و سجاده و تسبیح و ابتدایی‌ترین موضوعاتی که با توجه به پیشرفت کشور در ایران قابل تولید است، برای کشور مضر است.

- در تهران ٧٠ هزار خانواده داریم که اگر به آنها غذای گرم داده نشود امکان تهیه آن را ندارند.

- انقلاب اسلامی در دهه‌های اول و دوم خود به جوانان فرصت داد اما امروز متاسفانه فرصت در اختیار جوانان گذاشته نمی‌شود در حالیکه ما باید سنگرها و مسئولیت‌ها را به نسل جوان واگذار کنیم.

مواضع در سیاست خارجی

سیاست خارجی

- قالیباف اولویت سیاست خارجی کشور را چنین بیان می کند: انسجام داخلی، ائتلاف منطقه‌ای و رقابت جهانی اولویت‌های سیاست خارجی

- وی در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه های خود در حوزه سیاست خارجی می گوید: سیاست خارجی قرار است منافع ملی، امنیت ملی و عزت ما را تامین کند و باید متضمن پیشرفت در کشور ما شود. البته وقتی می گویم پیشرفت، غرضم این است که تا پیشرفت اتفاق نیفتد عدالت اتفاق نخواهد افتاد. اگر کسی آمد و گفت من عدالت را پیاده می کنم و از پیشرفت حرفی نبود، دارد توزیع، فقر و نکبت را در کشور با شعار عدالت به صورت ناعادلانه دنبال می کند. اول باید بدانیم سیاست خارجی باید منافع ملی، عزت ما و پیشرفت کشور را تضمین کند. بحث هسته ای در حال حاضر مهم ترین موضوع در سیاست خارجی ماست؛ ولی این برجستگی نباید مانع از آن شود که موضوعات و ظرفیت های دیگر در سیاست خارجی را فراموش کنیم؛ سیاست خارجی ما از ظرفیت های بی شمار موجود استفاده نمی کند و خود را در یک حصار تنگ گرفتار کرده است.

رابطه با آمریکا

- وی در گفتگویی در مورد سیاست خارجی و رابطه با آمریکا می گوید: سیاست خارجی ما به جای تاکید یک سویه بر تقابل یا ائتلاف، باید بر روی رقابت جدی برای تامین منافع ملی متمرکز شود. تقابل با آمریکا به خودی خود ارزش نیست؛ همانطور که ائتلاف و کرنش کردن نمی تواند منافع ما را تامین کند. این همان دو نگاه افراط و تفریطی است. ما باید همان نگاه آرمانگرایی واقع بینانه را داشته باشیم. رقابت هوشمندانه و مقاومت مقتدرانه دو بال پیروزی ما هستند. وگرنه الآن چقدر کشورهای دنیا را مثال بزنیم که سفارت آمریکا در آنجا است، روابط رسمی آمریکا هم برقرار است. تبادلات اقتصادی هم دارند اما آن ملت بد بخت هستند؟ در همین خاور میانه، قفقاز، آمریکای جنوبی وجود دارند. افرادی که می آیند و می گویند رابطه ما با آمریکا برقرار شود مشکلات حل می شود، این یک کار عوامانه، عوام پسند و یک کاری در طراز شخصیت برجسته نظام اسلامی که خود را در معرض کار بزرگی به عنوان نامزد انتخابات قرار داده، نیست و من این را درست نمی دانم.

برجام

- محمدباقر قالیباف در نشست هم اندیشی دیپلماسی شهری در مسیر منافع ملی که با حضور سفرا و روسای نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، که آبان 94 در محل برج میلاد برگزار شد، گفت: «کلیت برجام» یک موفقیت بزرگ است. او همچنین تصریح کرده بود: «شاید ظاهر کار برای دوستان و عزیزان دستگاه دیپلماسی در دوران پساتحریم و اجرای برجام این گونه باشد که گشایشی صورت خواهد گرفت. اما به عقیده من، زحمات شما در این دوره بیشتر می شود چرا که این دوره آغاز یک میدان جدید برای حرکت بزرگ است.»

- اما قالیباف در اظهار نظر اخیرش در پاییز 95 با انتقاد از دستاورد برجام به گونه ای متفاوت موضع می گیرد و می گوید:دولت یازدهم اشتباه کرد. اشتباهی که تاوانش را باید میلیون ها ایرانی پس دهند. اعتماد صرف به آنسوی مرزها و کوبیدن منتقدین و قرار دادن آنها در کنار رژیم صهیونیستی و بازهای راستگرای آمریکایی، رفتار ناپسندی بود که از سوی دولت سر زد و گوش خود را به نقدهای دلسوزانه نسپرد. اگر دولت از همان ابتدا سفت و سخت در مقابل ریزترین بدعهدی غرب،‌ قد علم می‌کرد، سرنوشتی که در حال حاضر با آن روبه رو هستیم برای برجام رقم نمی‌خورد. از 26 دی 94 تا به امروز، به فواصل کوتاهی، بدعهدی ها و سنگ اندازی های آمریکا ظهور پیدا کرد تا در نهایت تیر خلاص را با تمدید تحریم ها ده ساله به برجام زد. ولی با این وجود هنوز که هنوز است مسئولان دولتی قصد ندارند از رویای برجام بیدار شوند و به هر بهانه ای متوسل می‌شوند تا این تیر خلاص را توجیه کنند. آیا هزینه کردن از منافع ملی و دل بستن به برجامی که به سراب تبدیل شد، خیانت نیست؟! آیا باید رویدادهای سال های 82 تا 84 روی دهد تا کشور با صرف هزینه های بسیار بالاتری،‌ از زیر بار بدعهدی غرب خلاص شود!

هولوکاست

- وی در پاسخ به این سوال که آیا به هولوکاست اعتقاد دارید می گوید: دفاع از آرمان فلسطین جزیی از اصول سیاست خارجی ماست؛ نفی هولوکاست که جزیی از آن نیست و بنا به ماهیت جنجالی خود به جای کمک به ما برای پیشبرد اهداف و آرمانهایمان،به دشمن فرصت می دهد تا مظلوم نمایی کند، علیه ما اجماع درست کند و موضع برحق ما در موضوعی مانند موضوع هسته ای را تحت تاثیر قرار دهد. من می گویم با طرح سخنان کم ثمر پرهزینه، زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم ساختیم. منشاء این موضع گیریها هم سیاست زدگی است. این ها بیشتر مصرف داخلی دارد تا مصرف خارجی. ما از سیاست زدگی در عرصه سیاست خارجی بسیار آسیب دیده ایم.

- او در گفتگویی که با خبرگزاری تسنیم در سال 92داشته است در مورد تحریم ها موضع گیری متفاوت تری نسبت به سایر کاندیداهای آن دور انتخابات داشته و می گوید: تحریم‌ها نه کاغذ پاره‌اند، نه فلج‌کننده از دیگر مواضع او در سیاست خارجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- رقابت هوشمندانه و مقاومت مقتدرانه دو بال پیروزی ما هستند

- مذاکره نه تابو است و نه راه‌حل همه مشکلات

- راه ما نه وادادگی و نه ماجراجویی است

- بسیجی خواندن چاوز نتیجه آرمان‌گرایی کاسب‌کارانه است

- گره زدن همه مشکلات به مسائل خارجی اشتباه است

قالیباف همچنین در آخرین اظهارنظرش که در سخنرانی او در جمع دانشجویان دانشگاه بهشتی ایراد می شد گفت: انتقادات امروز برای این است که میز مذاکره را میز مبارزه فرض نکرده و به آنها اعتماد کردیم درحالیکه رهبری در گذشته بارها تذکر داده بودند که آنها (دشمن)به دنبال کمک کسی نیست و امروز دیدیم نه چرخ هسته ای چرخید و نه چرخ زندگی و این بدلیل اعتماد به امریکا است.

این ساده لوحی است که ما آب و نان و اقتصاد و آلودگی هوا را به برجام گره بزنیم، این یعنی الفبای اداره کشور را نمی‌دانیم.

مواضع اقتصادی

مواضع اقتصادی محمد باقر قالیباف را می توان از نقل قول هایی از وی که درادامه آمده اشت استنباط کرد:

- یکی از موضوعاتی که امروز مردم با آن روبرو هستند گرانی و تورم است. گرانی یک درد و رنج است و دیگر اینکه این گرانی ثبات ندارد. یعنی هر هفته قیمت‌ها عوض می‌شود و به صورت غیرمتعارف بالا و پایین می‌شود. البته مثلا هزار تومان می رود بالا و 200 تومان پایین می‌آید. ضمن اینکه کیفیت هم دچار اشکال می‌شود.

- در بحث شغل و اشتغال می‌بینید که خانواده‌ای نیست که مشکلی به نام بیکاری نداشته باشد. چه آنها که تحصیل‌کرده هستند و چه بقیه. بیکاری هم دو بخش است، یک بخش اینکه فردی شغل می‌خواهد تا زندگی حداقلی را برای خودش داشته باشد. تا اینکه زنده باشد. ولی واقعا اگر بخواهیم کرامت انسانی را رعایت کنیم، آیا کار در همین حد حداقل زندگی کفایت می‌کند؟ کار جوهره و انسانیت انسان است. وقتی فردی شغل ندارد، هم زندگی را از او گرفتیم و هم انسانیت او را.

- رشد اقتصادی باید این نابسامانی را که سرمایه‌های مادی و انسانی را هدر می‌دهد درست کند.

- بارها و بارها با این صحنه روبرو بودم که جوانی پیش من آمده، چه دختر و چه پسر. به من می گوید فلانی مادر من که هم جای پدرم بوده و هم جای مادرم است، با کار کارگری در خانه مردم، زندگی را اداره کرده امروز میخواهم به مادرم که اینقدر زحمت کشیده کمک کنم. ما امروز هم پدر و مادر را شرمنده بچه کردیم و هم جوانان را شرمنده پدر و مادر.

- در حوزه های نفتی مشترک با قطر و امارات و.، برداشت کافی انجام نمی‌دهیم.

- ما باید بتوانیم روشی را پیش ببریم که در یک دوره مشخص، آرامش و ثبات را به اقتصاد برگردانیم یعنی مردم هر روز در جامعه نبینند که نرخ‌ها متفاوت است. تکلیف اقلام اساسی در زندگی افراد باید مشخص شود و نوسان قیمت نداشته باشیم.

- اولین تصمیم ما تثبیت قیمت ارز و دلار در کشور است.

- اقتصاد را از تصمیمات خلق‌الساعه نجات می‌دهیم.

- تلاش می‌کنیم هزینه های تولید را کاهش دهیم. که این منجر به کاهش قیمت می‌شود.

- بعد از تثبیت قیمت‌ها بلافاصله به سمت کاهش قیمت‌ها می‌رویم.

- نقدینگی باید کنترل شود که کاهش یابد و از سوی دیگر باید جهت‌گیری‌های این نقدینگی کنترل شود. متاسفانه اقتصاد در این بخش ها الان رهاست.

- یکی از ضربه‌های سنگینی که سرمایه‌های اجتماعی ما و بخصوص اعتماد مردم خورد، این است که به وعده‌ها عمل نشد. این حق مردم است که بپرسند چه تضمینی هست که وعده‌ها عملی شود. آیا شما دیدید که قولی را من در تهران داده باشم و عملی نکرده باشم؟

- مردم عزیز تهران حتما تایید می‌کنند که هیچ قولی ندادم در تهران که عملی نکرده باشم. این را در نیروی انتظامی هم از من دیدند.

- اقتصاد در وهله اول باید مردمی باشد و دولت نباید در هر جای اقتصاد دخالت کند. دولت باید چابک و کوچک باشد و هزینه‌اش کم باشد. شفافیت باید در اقتصاد وجود داشته باشد. نباید رانت اطلاعاتی در اقتصاد باشد.

- اقتصادی که در آن رشد و رونق نباشد شکننده است. اقتصادی که در حوزه کشاورزی، هنوز کشاورز ما نداند قیمت تضمینی‌ گندمش چقدر است شکننده است.

- در حوزه اشتغال با ظرفیت عظیم و کارآمد جوانان ایجاد پنج میلیون شغل دشوار نیست.

- یکی از ضروریات بی قید و شرط تحقق اقتصاد مقاومتی است.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه